Naprawa zaworów silnikowych

Jednym z najważniejszych elementów silnika spalinowego są zawory. Znajdują się w głowicy lub bloku silnika i pracują w bardzo trudnych warunkach. Wysoka temperatura oraz bardzo duże obciążenia przyczyniają się do uszkodzenia zaworów. Zużywają się one na skutek działania gorących gazów, jak również uszkodzeń mechanicznych. Na szczęście można temu przeciwdziałać.

Jakość pracy ma znaczenie

W celu przedłużenia funkcjonowania mechanizmu należy wykonać szlifowanie zaworów. Należy to zrobić za pomocą specjalistycznych narzędzi. Są one precyzyjnie dopasowane i ich samodzielne naprawianie zaworów przez użytkownika nie powinno mieć miejsca. Dotyczy to zarówno gniazd, jak i samych zaworów. Uszkodzenia mechaniczne następują zwykle do dłuższym okresie pracy silnika. Jednak jeżeli silnik działa na mieszance niezbyt wysokiej jakości, może nastąpić wypalanie zaworów. Ma to związek z powstawaniem luzu pomiędzy popychaczem i trzonem zaworu. Może być on zbyt mały lub trzony zaworowe mogą zacierać się w prowadnicach.

Z powyższych względów, szlifowanie zaworów powinno być przeprowadzone z dużą dokładnością. Można to wykonać za pomocą specjalnej szlifierki przeznaczonej do obróbki grzybków zaworowych. Narzędzia tego rodzaju są używane również do wyrównywania trzonków zaworów. Dokładność, z jaką pracuje urządzenie, to nawet 0,002 milimetra. Należy pamiętać, że po wykonanej czynności szlifowania zaworów należy przeprowadzić próbę szczelności i w konsekwencji zawór zostaje dopasowany do gniazda. Cała procedura pozwala zachować długą żywotność silnika.

Udostępnij: